7 January 2015

Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (HFMD)

Anak anda pernah kena sakit tangan kaki dan mulut tak?

Anak ke dua saya (Ammar) sedang diserang sakit kaki tangan dan Mulut (HFMD). Macam mana boleh terjangkit?? erm.. mungkin sebab haritu saya ada bawa Ammar ke playground dan esok paginya Ammar kena demam dan terus naik bintik-bintik. Saya telah dapatkan nasihat Doktor. Beliau sarankan untuk kuarantin Ammar dari berjumpa dengan orang ramai untuk mengelak penyakit ini berjangkit kepada orang lain. Saya hanya perlu pantau di rumah. 
Saya ada seorang kawan yang anak beliau juga pernah dijangkiti HFMD ini. dan masa kena tu saya tenguk sangat kesian sebab bila lepuhan di tangan dan kaki tu pecah, anak-anak akan merasa lebih sakit dan gatal-gatal. 
Penyakit Tagan Kaki dan Mulut

Alhamdulillah., berkat nasihat rakan-rakan SID dan bacaan di internet. Saya mengambil langkah untuk mengelakkan lepuhan itu dari pecah. Setiap hari saya akan mandikan Ammar dengan basic-H. Ammar yang meragam kalau dibagi mandi mesti dia happy. So saya letakkan beberapa titik Basic H dalam besen mandi Ammar. lepastu campurkan dengan air. Saya bagi Ammar berendam sambil main dalam 5 minit. 
Basic H untuk 1001 kegunaan

Lepas mandi saya lap badan Ammar kering-kering. Saya sapukan pulak Herbal Blend pada seluruh badan dia. Especially tempat yang ada lepuhan tu. Sebenarnya herbal blend ni memang dah takde stok di Malaysia.. Nasib baik stok untuk pakai sendiri masih ada. Syukur Alhamdulillah.. 

Krim Herbal Blend

Alhamdulillah.. selepas 2 hari saya dapat lihat kesannya dengan ketara. Lepuhan di tangan dan kaki Ammar tidak berair dan tidak pecah. kebanyakan lepuhan semakin kecut dan kering. Yang bintik-bintik kecil pulak semakin hilang. Ammar juga sentiasa aktif sepanjang dia sakit ni. Mungkin sebab dia tak rasa terlalu gatal-gatal atau terganggu dengan sakit yang dia hadapi. Saya memang berikan Ammar Mealshake setiap hari.. untuk nutrisi harian dia. 
Alhamdulillah.. terima kasih Allah.. tapi buat masa ni Ammar masih di kuarantin di rumah. Sebab tak nak nanti menjangkit pada kawan-kawan dia di taska pula. 

Post a Comment

 

THE FIRST WEALTH IS HEALTH by JIAKREATIFΞLT™