19 October 2014

17 KEBAIKAN SUPPLEMENT ZINC SHAKLEE

Tahukah anda bahawa Zinc ialah mineral penting yang terkandung dalam setiap sel tubuh kita. Zinc merupakan vitamin yg diperlukan dlm aktiviti metabolisma badan sebagai komponen penting enzim. Ia mengaktifkan tindakan hampir100 jenis enzim, iaitu bahan-bahan pencetus tindak balas biokimia dalam tubuh anda. Ia juga memainkan peranan penting dlm sistem imunisasi, pertumbuhan dan perkembangan seksual seseorang. 



Okey sekarang jom baca kelebihan zinc.
  1. Penjagaan Kulit: Kajian telah menunjukkan zink berkesan untuk menyembuhkan jerawat atau akne. Ia adalah lebih berkuasa daripada placebo dan penggunaan ubat-ubatan antibiotik masih dianggap lebih berkesan.
  2. Ekzema: Juga dipanggil sebagai dermatitis atopik, adalah gangguan keradangan dan kulit yang kronik. Ia adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh kekurangan zink di dalam badan. Zink memainkan peranan yang penting dalam penyembuhan jangkitan kronik dan membantu badan memulihkan keupayaan untuk sembuh dengan sempurna.
  3. Jerawat: mineral ini adalah penting untuk memadam jerawat dari kulit. Ia bertindak mengawal selia jumlah testosteron di dalam badan yang memainkan peranan yang dominan dalam menyebabkan jerawat. Di samping itu kepadanya, zink juga berkaitan dengan sintesis kolagen yang membantu dalam menormalkan jumlah minyak kulit dan mengekalkan kulit yang sihat.
  4. Penyembuhan luka: Kekurangan zinc menyebabkan lambat penyembuhan luka. Badan manusia mempunyai beberapa enzim yang bergantung pada zink, yang menggalakkan sintesis kolagen yang seterusnya membantu dalam penyembuhan luka.
  5. Gangguan Prostat: Zink sangat penting dalam menangani gangguan prostat. Kekurangan zink menyebabkan pembesaran kelenjar prostat dan menjadikannya terdedah kepada kanser. Ia adalah dinasihatkan untuk mengambil 15mg zink setiap hari, di bawah pemerhatian rapi perubatan, apabila mengalami masalah prostat.
  6. Hilang berat badan: Zink memainkan peranan utama dalam penurunan berat badan dan mengawal selera makan.
  7. Mengandung: Ia adalah penting untuk pembaikan dan fungsi DNA. Ia diperlukan untuk pertumbuhan cepat sel-sel dan membangunkan unsur-unsur utama sel semasa kehamilan.
  8. Pembiakan: Bagi lelaki, zink membantu dalam spermatogenesis dan pembangunan organ-organ seks. Sementara di kalangan wanita, ia membantu dalam semua fasa pembiakan, termasuk peringkat kelahiran dan penyusuan.
  9. Fungsi Biologi: Zink memainkan peranan penting dalam banyak fungsi biologi seperti pembiakan, kawalan penyakit kencing manis, tahap stres, rintangan imun, bau dan rasa, pertumbuhan fizikal, selera makan dan penghadaman. 
  10. Jangkitan: Zink membantu seseorang untuk mengesan rasa dan bau, memberikan bantuan kepada penyembuhan luka, meningkatkan imuniti dan membantu dalam menggalakkan pertumbuhan janin. Zink membantu dalam melindungi daripada gangguan berjangkit dan jangkitan kulat termasuk paru-paru dan konjunktivitis.
  11. Antioksidan: Zink bertindak sebagai antioksidan dan pada dasarnya terlibat dalam beberapa tindak balas biokimia yang tegas, yang termasuk sintesis protein, fungsi enzim dan metabolisme karbohidrat.
  12. Aturan Enzim: Zink merupakan komponen beberapa enzim yang membantu dalam pertumbuhan sel, sintesis protein, tahap hormon, DNA, mengawal selia transkripsi gen, metabolisme tenaga dan lain-lain faedah kesihatan yang berkaitan dengan zink.
  13. Kanser: Bagi lelaki, zink memainkan peranan yang penting dalam kelenjar prostat dan mencegah kerosakan awal, yang boleh membawa kepada masalah seperti kanser.
  14. Kelesuan Kronik: Orang yang mengalami keletihan yang kronik dicadangkan untuk mengambil minyak ikan, kerana ia kaya dengan zink. Para doktor tidak mencadangkan ubat-ubatan lain yang diperlukan untuk menyembuhkan keletihan yang kronik kecuali pengambilan minyak ikan yang kaya dengan kandungan zink.
  15. Botak: Botak menyebabkan kehilangan rambut bagi kanak-kanak dan orang dewasa. Pemulihan yang disyorkan oleh doktor kepada orang yang mengidapinya ialah dengan pengambilan diet yang kaya dengan kandungan zink. Terdapat pelbagai kapsul yang kaya dengan zink, jadi ubat-ubatan yang kaya dengan zink akan membantu mencegah keguguran rambut
  16. Kehilangan tulang: Ia adalah penyakit apabila tulang menjadi lemah dan rapuh. Zink adalah komponen hydroxyapatite iaitu garam dan membuat matriks tulang yang kuat dan keras. Oleh sebab ini, kandungan zink perlu ditambah dalam pelan diet anda untuk mengelakkan kehilangan tulang.
  17. Buta Malam: Pengambilan kira-kira 150-450 mg Zink akan memperbaiki penglihatan. Jadi, adalah sentiasa dicadangkan untuk mengambil makanan seperti daging lembu, kambing, tiram, ketam kerana ia kaya dengan kandungan zink dan akan memperbaiki penglihatan mata.


Berapa banyak zinc yg anda perlukan? 
Sila rujuk jadual berikut:

  • Birth to 6 months : 2 mg
  • Infants 7–12 months : 3 mg
  • Children 1–3 years : 3 mg
  • Children 4–8 years : 5 mg
  • Children 9–13 years : 8 mg
  • Teens 14–18 years (boys) : 11 mg
  • Teens 14–18 years (girls) : 9 mg
  • Adults (men) : 11 mg
  • Adults (women) : 8 mg
  • Pregnant teens : 12 mg
  • Pregnant women : 11 mg
  • Breastfeeding teens : 13 mg
  • Breastfeeding women : 12 mg



Nutrition Fact: Sebiji Zinc Shaklee membekalkan 15mg (100%) keperluan harian dan 115mg Calcium (12% daripada keperluan harian). dan oh ya Zinc bukan sahaja membantu menguatkan kutikel rambut tetapi ia dapat meningkatkan daya ingatan dan tempoh penumpuan.

Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang berisiko menghidap lupus eritematosus sistemik hendaklah berbincang dengan doktor mereka sebelum mengambil produk ini.

Jom dapatkan produk Shaklee daripada saya. Konsultasi PERCUMA & TIPS EXCLUSIVE untuk anda. COD area SEREMBAN, SENAWANG dan yang berdekatan. Boleh hubungi saya untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Saya akan pos ke alamat anda di seluruh Malaysia.

SALIZA RAMLY 

FB: Sally za
FanPage:Adorable Life Zone
No Tel: 012-2979869
Email: sallyramly@gmail.com
COD area: Seremban, Senawang, Kuala Pilah
POS ke seluruh Malaysia

18 October 2014

HIDUNG BERDARAH - PENYEBAB & RAWATAN

Cuaca panas dan sejuk yang tidak menetu akhir2 ini menyebabkan hidung anak saya kerap berdarah. Bila nak tidur malam terasa panas, saya pasangkan pula air-cond. Hidung dia akan berdarah samada tgh malam atau bangun pagi. Itu memaksa saya mencari sebab kena hidung dia kerap berdarah. Akhirnya saya dpt jawapannya.. semoga menjadi panduan pada kita semua ye....


Hidung berdarah dalam bahasa saintifik juga dipanggil 'Epistaxis'. Selalunya kanak2lah yg selalu dpt penyakit hidung berdarah ni tapi kalau terlalu kerap boleh jadi penyebab kepada penyakit berbahaya. Jadi sila lah berjumpa doktor jika terlalu kerap mendapat hidung berdarah ye..

Bagaimana ianya terjadi
Ianya terjadi apabila lapisan mukus dalam hidung itu kering, berkerak & menggelupas, jika dikorek selalunya akan berdarah.

Hidung juga terletak di tengah2 muka & tulangnya agak lembut jadi sebarang kecederaan boleh menyebabkan hidung mudah berdarah.

Mereka yg berisiko
Selain dari kanak2, hidung berdarah ni juga sering dikaitkan dengan mereka yg mengambil ubat pencair darah seperti 'Aspirin' & juga sering terjadi kepada mereka yang sudah berusia. Jika anda mengambil ubat pencair darah, ada darah tinggi & masalah pencairan darah yg abnormal, pendarahan mungkin sukar utk dihentikan & kadang kala mengambil masa sehingga 20 minit. 


Penyebab hidung berdarah
Ada beberapa faktor yg menyebabkan pendarahan, antaranya ;
  •     menghembus hidung atau hingus terlalu kuat
  •     mengorek hidung terutamanya ketika membrane sudah menggelupas @ bengkak
  •     hentakan yg kuat pada hidung
  •     bengkak pada saluran hidung yang ada kaitan dgn resdung
  •     tulang hidung yg tidak selari & tidak terletak di tengah2 hidung
  •     perubahan cuaca. Cuaca yg kering menyebabkan lapisan mukus dalam hidung kering & menggelupas
  •     lagi tinggi dari paras laut maka lagi kurang oksigen & udara semakin nipis & kering
  •     mempunyai alergic dalam saluran hidung
  •     pegambilan beberapa jenis ubat secara berlebihan seperti 'Aspirin' & 'Ibuprofen'
  •     penggunaan dadah terlarang seperti kokain
  •     penyakit hati yg mengganggu pembekuan darah selalu menyababkan hidung berdarah

Apa yang perlu anda lakukan
Anda boleh rasa seperti darah di belakang tekak anda jadi duduk dengan segera & JANGAN TELAN kerana jika tertelan dgn banyak anda boleh muntah & rasa pening. Tekan bahagian hidung yg lembut dengan kuat & bernafaslah dgn mulut. Bongkok ke depan supaya darah tidak mengalir ke dalam tekak & tunggu sehingga 5 - 20 minit. Jika masih juga berdarah sila lah berjumpa doktor.

Petua orang tua pula gulungkan sehelai sirih & sumbatkan dalam hidung. Darah akan berhenti dengan sendirinya. Tp zaman hari ini agak sukar untuk mendapat sirih di kawansan bandar jadi  saya suruh anak alirkan air pada batang hidung utk mengecutkan saluran darah & mempercepatkan pendarahan.
Gambar hiasan dari Google.com
Apa pun penyakit kita kena bertindak awal & dengan zaman it sekarang ni senang nak google dalam internet utk cari maklumat tentang penyakit. Walaubagaimana pun kena percaya pada naluri & tidak bergantung sepenuhnya pada maklumat yg kita dapat. Kalau dah kerap sangat hidung berdarah & tak kira masa eloklah bawa anak berjumpa doktor ye. Better late than never :-)

2 October 2014

ESP Shaklee soya non-GMO dan dibasuh dengan air bukan alkohol

Alhamdulillah.. Bulan Oktober 2014 ni Shaklee Malaysia buat promosi best iaitu ESP Buy 6 free 1 (boleh la u all beli stok untuk diri sendiri atau kongsi dengan rakan2), jadi saya nak cerita sikit tentang ESP ni khasnya  perbezaan ESP berbanding jenama lain.


Salah satu perbezaan ESP jenama Shaklee berbanding soya jenama lain adalah soya shaklee dibasuh dengan menggunakan air. Tahukah anda kebanyakan jenama soya di pasaran dibasuh menggunakan alkohol sebelum diproses. Alkohol ini menyebabkan isoflavanes didalam soya termusnah. Sedangkan isoflavanes ini lah yang penting dalam pencegahan kanser. Jadi kalau ada yang kata makan soya punca kanser, memanglah betul sebab soya yang dah diproses dah tiada khasiat isoflavanes . Berbeza dengan ESP Shaklee. Soya Shaklee dibasuh menggunakan air untuk mengekalkan isoflavanes, genistein dan daidzein dan juga keseluruhan kebaikan soya. 

ESP Shaklee ni bukan sahaja lazat tapi bestttt banyak giler khasiat. Kalau konsisten minum, kulit jadi cantik halus gebu, berseri,hilang parut jerawat,kulit tak kusam,badan langsing,sihat,awet muda, beri tenaga ekstra untuk superwoman (Ibu menyusu,ibu mengandung,ibu berpantang dan apa pun kerja seorang Ibu lah..hihi).

Pernah ramai kecoh kata soya punca kanser dan segala macam lagi isu panas yang keluar, SO, saya dah study tentang keistimewaan ESP jenama Shaklee.. dan ternyata tak salah pilihan saya.. ESP shaklee diperbuat dari soya non-GMO, dicuci dengan air, mengandungi lima vitamin B yang penting, rendah lemak, bebas laktosa dan kolestrol.

Kalau nak tahu lebih lanjut boleh baca sini dan kat sini yer. Bagi saya tak menyesal saya pilih ESP jenama Shaklee sebagai protin suplemen harian saya. Dan kalau anda nak  tahu satu lagi fakta best, Shaklee merupakan syarikat pertama yang mewujudkan suplemen protein  berasaskan kacang soya. Sebenarnya, pengasingan soya pertama yang pernah  dihasilkan adalah dicipta oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1970an.  Selang beberapa tahun kemudian, beberapa ujian klinikal telah membuktikan apa yang ditemui oleh Dr. Shaklee sebelumnya iaitu protein  soya merupakan sebuah blok binaan utama bagi membina kesihatan jangka  panjang..

Haa.. ESP shaklee memang terbaik tau!

Jom dapatkan produk Shaklee daripada saya. Konsultasi PERCUMA & TIPS EXCLUSIVE untuk anda. COD area SEREMBAN, SENAWANG dan yang berdekatan. Boleh hubungi saya untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Saya akan pos ke alamat anda di seluruh Malaysia.

SALIZA RAMLY 
No Tel: 012-2979869
Email: sallyramly@gmail.com
COD area: Seremban, Senawang
POS ke seluruh Malaysia  

 

THE FIRST WEALTH IS HEALTH by JIAKREATIF╬×LT™