12 May 2014

Apa itu Kolesterol? Bagus ke Tidak untuk Tubuh Kita?

Assalammualaikum.. Rata2 customer saya ramai juga yg mempunyai masalah kolesterol.. mula2 mmg sy juga tak berapa tahu tentang kolesterol ni.. bukan org gemuk je yg ade tinggi kolesterol ye.. org kurus pn ada juga.. so jom kita ketahui tentang kolesterol.


Kolesterol ni adalah bhn2 yg seakan lemak, lembut dan berlilin yg terdapat dlm salur darah dan juga dlm semua sel2 badan kita.Kolesterol ni sebahagiannya adalah penting utk tubuh yg sihat sebab ianya digunakan utk hasilkan membran sel dan juga sesetangah hormon. Juga is berfungsi dlm fungsi2 tubuh yg lain. Tapi klu tertalu byk kolesterol drh juga menyebabkan risiko yg besar utk mendapat menyakit jantung koronari (yg boleh menyebabkan serangan jantung) dan juga angin ahmar.

Apakah Dia Kolesterol?
Kolesterol dtg dari 2 sumber iaitu dari badan kita dan juga makanan. Hati dan sel2 lain dlm badan kita ni menghasilkan 75% dari kolesterol darah. dan selebihnya 25% tu dtg dari makanan yg kita makan.

Kolesterol LDL adalah kolesterol ‘jahat’. Bila LDL terlalu byk dlm darah, is boleh menyumbat arteri yg boleh meningkatkan risiko serangan jantung dan strok. LDL ni dihasilkan scr semulajadi oleh tubuh tapi ramai juga org yg mewarisi gen yg menyebabkan tubuh dorg menghasilkan terlalu byk LDL. Jumlah LDL akn makin bertambah jika kita memakan lemak tepu, trans dan juga kolesterol makanan.


Saranan dari Pakar
 Penting utk kita semua ketahui tahap kolesterol dlm bdn kita ni. Biasa kita ukur tahap kolesterol adalah drpd jumlah kolesterol yg ada dlm drh. Jika bacaan kolesterol kita lebih dr 200mg/dL, kita boleh dikatakan berada dlm kategori risiko tinggi. So cepat2lah bertindak utk turunkannya.

Bagaimana Untuk Merendahkan Kolesterol
Kolesterol boleh dikurangkan dgn cara mengambil ubat dari doktor atau mengubah diet dan gaya hidup kita. 
Untuk mengekalkan kolesterol kita dlm kawalan yg disarankan, kita perlu membuat ujian tahan kolesterol scr berkala, makan makanan yg rendah kolesterol dan lemak tepu dan juga bebas dr lemak trans. Kita juga perlu kekalkan berat yg ideal dan sentiasa aktif scr fizikal.

Produk Shaklee untuk turunkan paras kolesterol
Lecithin membantu utk turunkan kolesterol dgn membersihkan plak2 yg ada dalam salur darah kita.

Omega Guard juga membantu merendahkan paras LDL (kolesterol jahat) & keseluruhan kolesterol.

Dan satu lagi, Phytocol-ST adalah satu produk baru yang akan dilancarkan oleh Shaklee Malaysia tidak lama lagi. Phytocol-ST berfungsi mengawal koleterol jahat dalam badan kita. Bagaiman produk ni dapat mengurangkan kolesterol dalam badan kita? Saya akan ceritakan pada entry akan dtg ye.. ;)


Jom sertai saya berjaya bersama SHAKLEE.. saya MLM yang patuh shariah.. bersama team JUTAWAN yang sangat hebat dan dibimbing oleh MENTOR yang telah terbukti BERJAYA. TIPS kejayaan mengikut didikan keagamaan yang tinggi. YAKINLAH!, REZEKI itu milik ALLAH. Jom kita menjemput REZEKI.

SALIZA RAMLY
FB: Sally za
FanPage:Adorable Life Zone
No Tel: 012-2979869
Email: sallyramly@gmail.com
COD area: Seremban, Senawang, Kuala Pilah
POS ke seluruh Malaysia

Post a Comment

 

THE FIRST WEALTH IS HEALTH by JIAKREATIFΞLT™