28 April 2014

Fakta Protein Kacang Soya

Kacang soya merupakan tanaman yang amat berguna kepada manusia. Ia mudah ditanam dan digunakan untuk pelbagai kegunaan, untuk tujuan pemakanan, kesihatan dan kecantikan. Kacang soya mempunyai khasiat yang luar biasa.


Sebagaimana yang kita tahu, manusia memerlukan pemakanan yang lengkap dengan protein, karbohidrat, lemak, vitamin dan mineral. Tanpa pemakanan yang lengkap, seseorang boleh mengalami kemungkinan masalah fizikal, mental dan masalah pembesaran.

Kacang soya mengandungi lengkap keseluruhan 21 jenis amino asid. Amino asid dibahagikan kepada dua jenis iaitu amino asid perlu dan amino asid tidak perlu. Amino asid tidak perlu di sini bukanlah bermaksud ia tidak diperlukan oleh badan, akan tetapi ia bermaksud ia boleh ditinggalkan sekiranya terdesak kerana ia boleh dihasilkan sendiri oleh badan kita daripada amino asid yang lain. Amino asid perlu pula ialah amino asid yang amat diperlukan oleh badan yang mana sekiranya ia ditinggalkan atas apa sebab sekali pun, ia boleh mendatangkan kemudaratan kerana badan kita tidak mampu untuk menghasilkannya sendiri. Sekiranya tidak dimakan, badan kita tidak dapat menghasilkannya dan kesannya badan kita tidak mampu untuk membentuk protein yang menggunakan amino asid perlu tersebut.
Terdapat beberapa amino asid perlu iaitu:
  • Histidine
  • Phenylalanine
  • Leucine
  • Isoleucine
  • Valine
  • Methionine
  • Tryptophan
Amino asid perlu ini terdapat di dalam kacang soya. Dalam konsentrat kacang soya, lebih 90% adalah protein. Ini adalah lebih tinggi daripada banyak produk tumbuhan yang lain. Kacang soya sekiranya diamalkan dalam pemakanan ia sudah cukup untuk menggantikan daging daging yang mempunyai peratusan lemak jauh lebih tinggi daripada kacang soya. Kacang soya baik untuk diamalkan terutamanya oleh orang yang meningkat usia kerana ia mempunyai protein yang lengkap.

ESP Shaklee antara produk yang terbaik dalam membekalkan Protein Kacang Soya
Info lanjut tentang ESP: klik sini.

Apabila meningkat umur, jisim otot adalah amat penting untuk mengekalkan kesihatan badan. Jisim otot yang berkekalan amat perlu untuk mematikan fungsi paru paru bernafas dengan baik, sistem imuniti yang baik, pergerakan dan eksersais yang baik. Menurut seorang Pakar di Charles Universiti, jisim otot amat menentukan samada seorang berusia itu akan meneruskan hidupnya lebih lama atau akan mengakhiri hidupnya tidak lama lagi. Apabila seseorang itu mengalami penurunan jisim otot yang ketara akibat tidak banyak bergerak dan tidak mendapat makanan yang baik, maka ia boleh menyebabkan 'bermulanya kisah pengakhiran'. Antara sebab seorang itu tidak banyak bergerak (dalam orang berumur) ialah kecederaan dan penyakit. Kecederaan seperti patah kaki boleh menyebabkan dia kurang bergerak dan seterusnya mengalami kelemahan otot secara keseluruhannya. Kesannya, amat merbahaya. Protein kacang soya dapat mengatasi masalah ketidak cukupan protein tersebut. Apabila kurang berselera, protein kacang soya dapat membekalkan seseorang dengan protein yang mencukupi.

Protein kacang soya juga mengandungi Phytoestrogen (Isoflavone) yang bertindak sebagai estrogen yang berasaskan tumbuh tumbuhan. Sebab itulah kacang soya digunakan oleh wanita pre-menopaus (sebelum datangnya menopaus) untuk mengelakkan sebarang kesan menopaus. Kesan menopaus amat merisaukan wanita. Antara kesan menopaus ialah, seorang wanita itu akan merasa perubahan emosi dan merasakan perubahan fizikal yang ketara. Antara perubahan fizikal termasuk osteoporosis (tulang mereput), kekenduran kulit dan organ payudara, kekeringan pada vagina dan vulva, gatal pada bahagian kemaluan, meningkat LDL dan berkurang HDL, mengalami 'flush' satu sensasi panas yang dirasakan pada muka dan badan, sakit pada bagagian payudara akibat perubahan fibrosistik dan lain lain. Penggunaan kacang soya dapat mengurangkan efek tersebut kerana kacang soya membekalkan seorang wanita itu dengan phytoestrogen tersebut.

Kacang soya juga berperanan mengurangkan LDL dalam badan. Pengurangan LDL dalam badan amat berguna untuk mengurangkan masalah sakit jantung. Sakit jantung berpunca akibat daripada makan terlalu banyak makanan yang megandungi kolesterol dan kesannya sebahagian kolesterol ini tersimpan di bawah salur darah menyebabkan salur darah menjadi sempit dan tersumbat. FDA (Food and Drugs Association) Amerika Syarikat telah menetapkan pada tahun 1998 untuk menggalakkan masyarakat untuk mengambil kacang soya setiap hari kerana meyakini kebolehan kacang soya untuk mengurangkan LDL dalam darah. Apabila LDL berkurang, maka kuranglah masalah jantung.

The FDA granted this health claim for soy: "25 grams of soy protein a day, as part of a diet low in saturated fat and cholesterol, may reduce the risk of heart disease." One serving, (1 cup or 240 mL) of soy milk, for instance, contains 6 or 7 grams of soy protein.

Selain dari itu, pemakanan kacang soya juga amat perlu untuk ibu mengandung kerana bayi juga amat perlu kepada pemakanan yang lengkap. Seorang bayi tidak dapat makan sendiri, tidak dapat mengunyah, dan dia perlu bergantung sepenuhnya kepada susu ibu. Sekiranya susu ibu tidak mempunyai zat yang mencukupi, maka dikhuatiri ia juga boleh menjejaskan petumbuhab bayi. Terdapat 3 amino asid perlu tambahan yang diperlukan oleh bayi iaitu:
  • Cystein
  • Arginine
  • Tyrosine
Ketiga tiga amino asid ini terkandung dalam protein kacang soya.

~credit

Jom dapatkan produk Shaklee daripada saya. Konsultasi PERCUMA & TIPS EXCLUSIVE untuk anda. COD area SEREMBAN, SENAWANG, KUALA PILAH dan yang berdekatan. Boleh hubungi saya untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Saya akan pos ke alamat anda di seluruh Malaysia.

SALIZA RAMLY (ID 956714)
FB: Sally za
FanPage:Adorable Life Zone
No Tel: 012-2979869
Email: sallyramly@gmail.com
COD area: Seremban, Senawang, Kuala Pilah
POS ke seluruh Malaysia
 
 
** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease
 

2 comments

9:29 am, April 28, 2014  

Kacang Soya memang banyak Proteinnya serta Vitaminnya..hee

12:37 pm, April 28, 2014  

ya... dan pastikan ianye adalah Non-GMO :)

Post a Comment

 

THE FIRST WEALTH IS HEALTH by JIAKREATIFΞLT™