20 April 2014

Apa itu Cyst?? Bahaya ke tak??

Sista atau cyst ialah kantung tidak normal yang terbentuk di mana-mana organ dalam badan manusia. Ia boleh mengandungi udara, cecair atau selaput. Nama diberi pada cyst berbeza bergantung kepada jenis dan lokasinya.

Cyst pada kilang telur wanita, dikenali sebagai Ovarian Cyst atau sista ovari, antara paling kerap berlaku. Cyst ovari ialah pengumpulan cecair dalam kantung yang berada dalam ovari wanita. Ia boleh berlaku pada bila-bila masa hidup seseorang wanita tetapi paling kerap ketika usia subur iaitu antara usia remaja dan sebelum putus haid.


Kebanyakan cyst ini adalah jenis tidak berbahaya atau ‘benign’ dan ia biasanya cyst yang terbentuk akibat proses fisiologi normal seorang wanita dalam sesuatu kitar haid. Akibat rangsangan hormon wanita, sel telur yang matang akan membentuk cyst bagi menghasilkan telur yang subur ketika ovulasi sebelum berlakunya persenyawaan. Cyst ini akan pecah dan mengeluarkan telur yang subur. Jika persenyawaan tidak berlaku, cyst ini akan mengecut dan akhirnya lenyap dalam sistem pembiakan wanita. Namun jika tidak pecah, ia menjadi cyst yang tidak normal tetapi tidak berbahaya. 

Selain itu, ada beberapa lagi jenis cyst tidak normal yang boleh terbentuk dalam kilang telur wanita. Antaranya sindrom ovari polisistik (polycystic ovarian syndrome), endometriosis, dermoid cyst dan beberapa jenis cyst lain.

Simptom cyst ovari adalah berbeza bergantung kepada individu. Ada juga wanita yang mempunyai cyst ini tidak mempunyai simptom. Sakit pada bahagian bawah perut sekitar kawasan ari-ari adalah simptom paling kerap berlaku. Sakit ini sering timbul beberapa hari sebelum atau selepas datang bulan. Ada kalanya kitaran haid menjadi tidak menentu dan berlaku pendarahan tidak normal, kerap membuang air kecil atau masalah membuang air besar seperti sembelit juga boleh berlaku, terutama jika saiz cyst sangat besar. Selain itu, simptom seperti tiada selera makan, susut berat badan, selalu mengalami keletihan adalah simptom yang merisaukan.



Sebanyak 95 peratus daripada kes cyst ovari adalah bukan kanser dan tidak merisaukan. Ujian ultrasound atau CT scan (computed tomography) boleh membantu mengesahkan masalah ini. Ujian darah dan air kencing perlu dilakukan pada peringkat awal untuk membezakan cyst ovari dengan masalah lain seperti appendicitis, terutama jika terasa sakit pada bahagian kanan kilang telur wanita. Pakar juga boleh mencadangkan untuk membuat ujian saringan kanser darah jika ujian awal scan menunjukkan ia bukan cyst biasa.

Rawatan untuk cyst ovari bergantung kepada beberapa faktor, antaranya saiz cyst, usia pesakit, kekerapan sakit berlaku dan jenis cyst yang kelihatan ketika ‘scan’ dilakukan. Jika perlu, pembedahan dilakukan untuk mengeluarkan kantung berkenaan dan tisu itu dihantar ke makmal untuk mengesahkan sama ada ia mengandungi sel kanser. Untuk cyst biasa dan tidak berbahaya, pembedahan tidak perlu dilakukan. Ubat penahan sakit diberi bila perlu, terutama ketika haid. Tuam dengan tungku atau botol mengandungi air suam pada bahagian ari-ari sekerap mungkin untuk mengurangkan rasa sakit pada bahagian itu. Ada kalanya, pil perancang diberi untuk menjadikan kitaran haid pesakit terkawal dan mengurangkan kebarangkalian terjadinya pembentukan cyst.
Shaklee ada set kesihatan yang dapat membantu masalah cyst ini daripada makin teruk.. dan ada diantara pelanggan yang sudah hilang dari masalah cyst. Kita usaha, selebihnya hanya Allah yang menentukan.  

Ketahui lebih lanjut jenis-jenis cyst.. Jom klik sini.

Jom dapatkan produk Shaklee daripada saya. Konsultasi PERCUMA & TIPS EXCLUSIVE untuk anda. COD area SEREMBAN, SENAWANG, KUALA PILAH dan yang berdekatan. Boleh hubungi saya untuk temujanji. Jika anda berada di luar kawasan ini, anda masih boleh dapatkan vitamin hebat ini. Saya akan pos ke alamat anda di seluruh Malaysia.

SALIZA RAMLY (ID 956714)
FB: Sally za
FanPage:Adorable Life Zone
No Tel: 012-2979869
Email: sallyramly@gmail.com
COD area: Seremban, Senawang, Kuala Pilah
POS ke seluruh Malaysia

Post a Comment

 

THE FIRST WEALTH IS HEALTH by JIAKREATIFΞLT™